לא מצליחים למצוא את מפתחות הרכב שלך בתדירות גבוהה? שוכח את רשימת המכולת שלך בכל פעם שאתה מגיע לשם? אינך זוכר את שמו של המורה האהוב שאהבת בתיכון? אתה לגמרי לא לבד. כולם שוכחים דברים מדי פעם. עם זאת, איבוד זיכרון אינו דבר קל.

למרות שאין כל ערבויות בכל הקשור למניעת אובדן זיכרון או דמנציה, פעילויות מסוימות עשויות לעזור. שקול שבע דרכים פשוטות לחדד את הזיכרון שלך – ולדעת מתי לפנות לעזרה לאובדן זיכרון.

איך לטפל בבעיות זיכרון

איך לטפל בבעיות זיכרון בכמה צעדים פשוטים?

  1. כלול פעילויות גופניות בשגרה היומית שלך

פעילות גופנית מגבירה את זרימת הדם לכל גופך, כולל אל המוח שלך. זה עשוי לעזור לחזק את הזיכרון שלך בצורה משמעותית.

לרוב המבוגרים הבריאים, מומחים רבים ממליצים על לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות אירובית מתונה, כמו הליכה מהירה, או 75 דקות בשבוע של פעילות אירובית נמרצת, כמו ריצה קלה – רצוי לחלק זאת לאורך כל השבוע. אם אין לך זמן לאימון מלא, בצע כמה הליכות של 10 דקות לאורך היום, אתה יכול לערב אפילו קרובים אלייך כדי לדרבן את עצמך לבצע פעילות זו.

  1. הישאר פעיל נפשית

בדיוק כמו שפעילות גופנית עוזרת לשמור על כושר גופך, פעילויות מגרה נפשית עוזרות לשמור על כושר מוחך – ועלולות לשמור להוביל לשיפור הזיכרון. עשה תשבצים, לשחק עם חבריך, סע בדרכים חלופיות בזמן הנהיגה, למד לנגן על כלי נגינה, התנדב בבית ספר או ארגון מקומי שימריץ לך את הדם במוח.

  1. צור קשרים באופן קבוע

אינטראקציה חברתית מסייעת להדוף דיכאון ולחץ, שניהם יכולים לחזק את שיפור הזיכרון. חפשו הזדמנויות להיפגש עם יקיריהם, חברים ואחרים – במיוחד אם אתה גר לבד. מלבד התרומה לחיזוק הזיכרון, תהנה גם מזמן איכות של האהובים עלייך.

  1. היה מסודר ועקבי בשגרת היום יום

יש סיכוי גבוה יותר שתשכח דברים אם הבית עמוס ואינך מסוגל לעקוב אחר המטלות או החפצים שלך. רשמו משימות, פגישות ואירועים אחרים במחברת מיוחדת, לוח שנה או מתכנן אלקטרוני. קיום יש אפליקציות רבות המסייעות למטרות אלו.

אתה יכול אפילו לחזור על כל רשומה בקול רם כשאתה כותב אותה בכדי לעזור להדגיש אותה בזיכרון שלך. הוסיפו עדכונים לרשימות מטלות וסמנו פריטים שסיימתם. צרו מקום מסודר לארנק, למפתחות, למשקפיים ולמצרכים חיוניים אחרים.

הגבל את הסחות הדעת ואל תעשה יותר מדי דברים בבת אחת. אם אתה מתמקד במידע שאתה מנסה לשמור, סביר יותר שתזכור אותו מאוחר יותר. זה עשוי לעזור גם לחבר את מה שאתה מנסה לשמור לשיר מועדף או למושג אחר מוכר.

  1. שינה טובה מחזקת את הזיכרון

שינה ממלאת תפקיד חשוב בסיוע שלכם לגיבוש הזיכרונות שלכם, כך שתוכלו להיזכר בהם בהמשך הדרך. הפוך את השינה המספקת בלילה לעדיפות עליונה. מרבית האנשים זקוקים לשבע עד תשע שעות שינה ביום.

  1. אכלו תזונה בריאה ומאוזנת

תזונה בריאה עשויה להיות טובה למוח שלך כמו שהיא ללב שלך. אכלו פירות, ירקות ודגנים מלאים. בחר במקורות חלבון דלי שומן, כמו דגים, שעועית ועופות נטולי עור. גם מה שאתה שותה קובע. יותר מדי אלכוהול יכול להוביל לבלבול ואובדן זיכרון. כך גם שימוש בסמים.

  1. ניהול ומעקב אחר מצבים כרוניים

עקוב אחר המלצות הרופא שלך לגבי מצבים רפואיים שעלולים להופיע אצלך כמו דיכאון, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, סוכרת, השמנת יתר ואובדן שמיעה. ככל שתטפלו בעצמכם יותר, כך תובילו לשיפור בזיכרון בצורה טובה יותר. בנוסף, בצע סקירה אחר התרופות שלך עם הרופא שלך באופן קבוע, תרופות שונות יכולות להשפיע על הזיכרון.

מתי כדאי לפנות לעזרה בטיפול באובדן זיכרון?

אם אתה מודאג מאובדן זיכרון – במיוחד אם אובדן זיכרון משפיע על היכולת שלך להשלים את הפעילויות היומיומיות הרגילות שלך או אם אתה מבחין בהתדרדרות במצב הזיכרון שלך – דבר עם הרופא שלך במידי. סביר להניח שהוא או היא יבצעו בדיקה גופנית, וכמו גם יבדוק את כישורי הזיכרון שלך ויכולות פתרון בעיות שונות.

לפעמים יש צורך גם בבדיקות אחרות. לאחר הבדיקות יקבע הרופא כיצד יש לטפל בבעיית הזיכרון, הטיפול יהיה תלוי בגורם לבעיות אובדן הזיכרון שלך.