כיצד הטסטוסטרון משפיע על גברים

הטסטוסטרון הוא הורמון המופיע בגברים וגם בנשים, יש לו תפקיד חשוב בהתפתחות הגבר והבנה של מצבים רפואיים שהוא יכול להשפיע עליהם.

לטסטוסטרון השפעה רבה על החשק המיני בגבר וכמון שלל מצבים שונים הנגרמים ממחסור ההורמון בגוף הגבר.

לאורח חיים בריא תפקיד חשוב בייצור ושמירה על ערכי הורמון תקינים.

במאמר זה נבין מהו טסטוסטרון, כיצד הוא משפיע על גוף הגבר ובמידה וקיימת חוסר כיצד ניתן לזהות ולטפל?

 

מהו טסטוסטרון?

הטסטוסטרון הוא הורמון ממשפחת האנדרוגנים המיוצר דרך בלוטרת יותרת המוח כאשר עיקר ייצורו הוא באשכי הגבר (95%). ההורמון נמצא, אם כי ברמות נמוכות מאוד גם אצל נשים בשחלות (אך אינו נפוץ בגוף בעקבות תהליך שהוא עובר).לטסטוסטרון תפקיד מרכזי ביצור תאי זרע אצל הגבר והוא אחראי על הסממנים הגבריים באדם: שיעור, מסת שרירים, עיבוי קול וכו'. כאשר יש כמות גדול של טסטוסטרון בגוף יש דחף לתחרותיות ואגרסיביות, כאשר יש חוסר ניתן לחוות עייפות, דיכאון, ירידה במצב הרוח ובחשק המיני.

 

כיצד לזהות חוסר בטסטוסטרון?

ייצור ההורמון מתחיל עוד בזמן התפתחות העובר בבטן אימו, כאשר בין השנים 20-30 הוא מגיע לשיאו, מגיל 35 מתחילה ירידה טבעית והדרגתית בערכיו. בנערים ניתן לזהות חוסר בהורמון כאשר ישנה בעיה התפתחותית או כאשר אינם מופיעים סימנים הורמונליים כמו: עיבוי קול, שיעור, מסת שרירים וגדילה. עבור גבר בוגר ניתן יהיה לזהות חוסר בהורמון כאשר תופיע עייפות וחוסר אנרגיה, עלייה במשקל, בעיות זקפה וירידה בחשק המיני, כמות זרע נמוכה ואף עצבנות קשיים בשינה ודיכאון.

 

מה הם הגורמים לטסטוסטרון נמוך?

לירידה ברמת הטסטוסטרון ישנם כמה גומרים שחלקם תלויים באורח חיינו ואף לתדירות בה אנו צורכים אלכוהול ולאופי השינה שלנו. כאשר אדם אינו שומר על אורח חיים בריא הוא פגיע בתהליך הייצור התקין של ההורמון המוביל לחוסר ההורמון בגוף. כאשר אדם צורך הרבה אלכוהול, סמים או סטרואידים, אוכל ירקות מרוססים בחומר הדברה עם אסטרוגן, שימוש בתרופות הורמונליות או לכאבים כרוניים נפגע ייצורו. תזונה לקויה ועלייה במשקל יכולים גם הם לפגוע באופן בו הגוף מייצר טסטוסטרון.

 

כיצד ניתן לטפל בטסטוסטרון נמוך?

על מנת לבדוק האם ישנו חוסר בטסטוסטרון כל שצריך לעשות הוא לבקש מהרופא הפנייה לבדיקת דם פשוטה שתבדוק את ערכי הטסטוסטרון. במידה וישנו חוסר ישנן כמה דברים לאזן את מצב ההורמון בגוף, שמירה על אורך חיים בריא, הרגלי שינה תקינים, תזונה תקינה והפחיתו באלכוהול והמנעו משימוש בסמים. ניתן לקבל זריקות קצרות וארוכות טווח לאיזון ההורמון בגוף ואף למרוח משחה שתעזור לטווח של 24 שעות. במידה ואתם צריכים פתרון מידי לטיפול בבעיות זקפה ניתן להשתמש בתכשיר או כדור ויאגרה.

לסיכום: במידה ואתם חשים עייפות וירידה במצב הרוח מבלי שיש לכם הסבר לזה, יכול מאוד להיות כי אתם סובלים מחוסר בטסטוסטרון. היבדקו.

 

סוגים שונים של תוספים

אולי יעניין אותך גם