כיצד תדעו אם הרכב עשה תאונה?

אם היו אומרים לכם שניתן לקבל החלטה מהירה לגבי רכישת רכב בתוך דקות ספורות וקבלת כל הנתונים הביטוחיים עליו, לא הייתם מנסים זאת? כל הפרטים על גישה למאגר המידע המספק את ההיסטוריה הביטוחית של הרכב.

בכל רגע נתון נמכרות בישראל עשרות רכבים משומשים (יד שנייה), כיצד תוכלו לדעת אם הרכב שאתם מתכוונים לרכוש הוא אכן רכב טוב מבחינה מכאנית ואין לו עבר "מפוקפק" של מכות ותאונות שעלולות לפגום ביכולת המוטורית שלו?

כיום ניתן להגיע למרכזי מידע שמספקים לכם תמונת מצב מלאה על הרכב שאתם מעוניינים לרכוש ובעיקר מספרות לכם את ההיסטוריה הטיפולית שלו, כך תוכלו לדעת אם הרכב שמצא חן בעיניכם לא נגנב או עבר תאונה בעברו.

במקרים רבים יתכן ותמצאו כי רכב כלשהו אכן עבר תאונה אך תאונה זו אינה משמעותית ואינה משפיעה על יכולתו המוטורית, כך שבמשא ומתן מול הגורם המוכר את הרכב ניתן יהיה להתמקח ולדרוש הנחה משמעותית במחיר רק בשל תיקון הרכב והחלפת החלפים בו בשל תאונה כזו או אחרת.

חברות הביטוח מפעילות מאגר מידע על ההיסטוריה הטיפולית של הרכב וניתן להשתמש בו על ידי כניסה למרכז הסליקה של אותן חברות. למעשה, אותו מרכז סליקה שייך לחברה בת של איגוד חברות הביטוח בישראל. מרכז זה משמש לצורך מתן שירותים טכניים שונים ומאגר המידע שבו מספק לכם תמונת מצב ברורה יותר על כל היסטוריית התביעות ששולמו על ידי חברות הביטוח בגין נזקים לרכב ששולמו על ידן.

חברות הביטוח המספקות מידע זה הן: כלל, AIG, שירביט, איילון, שלמה, הכשרה, הראל, מגדל והתיקים של אליהו שרכשה, מנורה, ביטוח חקלאי, הפניקס, שומרה, וביטוח ישיר.

ניתן למצוא שם את כל היסטוריית הטיפולים של הרכבים המבוטחים. באם אתם בעלי רכב מבוטח על ידי אחת מהחברות הביטוח תוכלו לקבל גישת כניסה למאגר זה באמצעות האינטרנט בתשלום סמלי של 10 שקלים.

על ידי הכנסת פרטי הרכב הכולל את לוחית הרישוי שלו תוכלו לקבל את כל המידע והכיסוי הביטוחי במהלך כל השנים מאז עליית הרכב לכביש. כמו כן ניתן לדעת מי היו החברות שביטחו את הרכב ואילו תביעות שולמו לבעלי הרכב.

אך הדבר החשוב היותר עבורכם הוא מה היה סוג הנזק לרכב? האם הנזק שעבר היה נזק נקודתי? האם מדובר היה בגניבה שלאחריה נמצא הרכב? האם לרכב נוצרה ירידת ערך כתוצאה מהתאונה? האם מדובר באובדן גמור לרכב או שמדובר בתביעה סגורה או פתוחה?

בפירוט הדברים לא ניתן יהיה לדעת אלו סוג תיקונים בוצעו ברכב, כך שאמת המידה שלכם לגבי שיעור הנזק לרכב יכולה לקבל אומדן והערכה רק על ידי סכום התיקון שבוצע בו. סכום תיקון גבוה יכול להעיד על נזק רציני שעבר ברכב ואילו סכום תיקון נמוך על מכה זניחה.

בכל מקרה, גם אם מדובר בסכום נמוך יחסית, עדיין, מידע זה יכול לשמש אתכם בקבלת הנחה במשא ומתן העתידי, אם תחפצו לרכוש את הרכב. המידע שניתן על הרכבים המבוטחים תקף לשבע שנים לאחור ומפרט בעיקר רכבים פרטיים ולא רכבי השכרה או ליסינג.

ההיסטוריה הביטוחית לרכב המופיעה במאגר חברות הביטוח תהיה תקפה רק לזמן שבו באותן שבע שנים היה הרכב מוגדר כרכב פרטי, כך שאם בעברו היה מוגדר כרכב "השכרה-החכרה" לא יתקבל מידע עליו.

 

המידע הביטוחי תקף רק לגבי רכבים פרטיים

הסיבה לכך היא משום שרכבי חברות ההשכרה והליסינג אינן מבטחות את רכביהן בחברות ביטוח חיצוניות אלא מהוות למעשה הגורם המבטח של עצמן. לפני כשנתיים החל משרד התחבורה לקדם מהפכה בשוק רכבי הליסינג כאשר ניסה לקדם הצעה לפיה חברות הליסינג יחויבו לבטח את רכביהן דרך חברות הביטוח.

ההצעה נגעה לביטוחי צד ג' והרעיון העומד מאחורי הצעה זו בא לתת פתרון עבור נפגעי תאונות דרכים ודרך התנהלותם מול חברות הליסינג או להבדיל להטיל עליהן פיקוח הדוק יותר עם סנקציות.

 

קבלת רשות לקבלת המידע: לא לכולם

קיימת כאן מגבלה רצינית עבור מי שמעוניין לרכוש רכב משומש כמו יונדאי i10 ולקבל עליו מידע במאגר הרכבים. האדם היחיד שמסוגל להוציא את המידע הזה הוא הבעלים הרשומים של הרכב עצמו. מובן אם כך מדוע קיים קושי לכל מי שמעוניין לקבל מידע על רכב כזה או אחר משום צנעת הפרט שמגבילה אותו.

אולם למרות מגבלה זו, קבלת מידע מבעליו הרשומים של הרכב לגבי ההיסטוריה הביטוחית שלו יכול לספק לכם תמונת מצב טובה והערכה שאכן מדובר ברכב במצב טוב. במידה ובעליו של הרכב אינו מעוניין להעביר לכם מידע על הרכב הדבר עלול לשמש כנגדו ומעלה חשד שהוא מעוניין להסתיר מכם פרטים מעברו של הרכב.

בעלים רשומים של רכב שמוכן לספק לכם את המידע הביטוחי עליו מראה לכם כי הוא אינו חושש ממה שתמצאו במאגר הרכבים. הדרך בה מבוצעת העברת המידע על הרכב היא באמצעות תשלום בכרטיס אשראי כיוון שמדובר במידע העובר באופן מקוון דרך אתר מרכז הסליקה של חברות הביטוח.

ניתן לבצע זאת גם באמצעות תשלום מזומן אך התהליך הוא ארוך ומסובך יותר וכולל העברת בקשה במייל או בדואר עם תצלום רישיון הרכב.

 

עזרה בקבלת החלטה על רכישת הרכב

יתכן שלאחר קבלת כל ההיסטוריה הביטוחית של הרכב החלטתם שאתם מעוניינים לרכוש אותו – או לא. בכל מקרה, הנתונים שמאגר רכבים זה מספק לכם ייתן בידכם תמונה ברורה יותר ויעזור לכם בקבלת החלטה.

לא תמיד ולא בכל מקרה שבו מופיעה היסטוריה של תאונה כלשהי ברכב, יהיה עליכם לפסול אותו. יתכן שבבדיקה נוספת שמבוצעת לאחר מכן במכון בדיקת רכב תגלו שסימני התאונה הפנימיים ברכב תוקנו ואינם מהווים בעיה מכאנית ברכב.

בכל מקרה, ההחלטה היא בידיכם והאינדיקציה הטובה ביותר עבורכם לקבלת החלטה לרכישת רכב יד שנייה כאמור, היא האם בעל הרכב עצמו מוכן לחשוף את ההיסטוריה הטיפולית של הרכב. אם לא, הדבר מעלה ספק לגבי הבעלים ותקינות הרכב.

התנגשות בין שני כלי רכב

אולי יעניין אותך גם