משכנתא לבנייה עצמית – מה זה ואיך היא עובדת?

משכנתא לבנייה עצמית, היא משכנתא המיועדת ללקוחות אשר בונים בית. בניית בית היא תהליך ארוך שיכול להשתנות ולהשתבש בכל רגע ושלב בבנייה, ולכן גם המשכנתא לבנייה עצמית היא הלוואה שניתנת באופן דינמית בהתאם. ההלוואה במשכנתא לבנייה עצמית ניתנת בתחילתו של כל שלב ושלב בנייה, בהתאם להערכות שמאי, כדי לוודא שלא הסכום כולו נאבד בבת אחת. לפניכם הכל על משכנתא לבנייה עצמית – מה זה ואיך היא עובדת?.

 

מה היא משכנתא לבנייה עצמית?

לעומת משכנתא רגילה בה סכום הכסף והעלות ידוע מראש, משכנתא לבנייה עצמית היא משכנתא שניתנת בהתאם לשלב ולהתפתחות הבנייה. זו משכנתא שמותאמת לתהליך בניית הבית שהוא תהליך ארוך שיכול להשתנות, להתעכב ולצרוך עוד כספים בעוד רגע. לכן המטרה של משכנתא לבנייה עצמית היא להתאים את ההלוואות את התהליכים, ולהזרים את הכסף בהתאם לצורך.

גובה המשכנתא והקרן המשוערת שתחליטו עליה עם הבנק בעת אישור וקבלת המשכנתא, לא יינתן כסכום חד פעמי כמו שנמצא רבות במשכנתא הרגילה, אלא יוענק ללקוח לאחר סיום של כל שלב בבנייה ובהתאם לערך הבית לאחר כל שלב ושלב בתכנית הבנייה.

 

מה הוא תמהיל המשכנתא לבנייה עצמית?

כמו במשכנתא הרגילה הניתנת לרכישות בתים ודירות, גם במשכנתא לבנייה עצמית יש תמהילים ומסלולים שונים המוצעים וניתנים ללקוח. ברוב המקרים, המשכנתא תינתן בקרן של עד כ- 75 אחוז מעלות השטח והבנייה. בכל הנוגע לתשלומים הנוספים ולריביות, כאן כבר יש מקום לשינוי והעניין תלוי בכם, בבנק ובתהליך המשא ומתן שתקיימו מולו.

כך, תצטרכו לקבוע בתמהיל המשכנתא מה היא הריבית, והאם מדובר בריבית קבועה מראש או בריבית הצמודה למדד, וכדומה. גם תקופת ההחזרה וגובה ההחזרה החודשית, היא פרמטר חשוב וקריטי שתצטרכו להחליט ולדון בו.

 

איך משכנתא לבנייה עצמית עובדת?

משכנתא לבנייה עצמית, מתנהלת באופן ייחודי השונה מהמשכנתא הרגילה ושחשוב להכיר. בעוד ובמשכנתא רגילה שני הצדדים, הן הלקוחות והן הבנק, יודעים מראש את אופן החלוקה ומקבלים את ההלוואה באופן מסודר וחד פעמי – משכנתא לבנייה עצמית היא משכנתא בה ההלוואה והמשכנתא, ניתנת באופן חלקי בכל פעם בהתאם לשמאי שמגיע לבדוק את הנכס והתקדמות הבנייה שלו. כל זאת, כדי שהבנק לא יאבד את כל הסכום מראש, שכן מדובר בהליך בעל סיבוכים ובעיות בלתי צפויות שמסכנות את ההשקעה.

 

מה כוללת בקשה למשכנתא לבנייה עצמית?

בשונה ממשכנתא רגילה בה נדרשים רק פרטים על הדירה החדשה, ומגוון מסמכים אישיים ופיננסים של הלקוח – בהגשת בקשה למשכנתא לבנייה עצמית, הלקוח מתבקש למגוון טפסים ומדובר בהליך בירוקרטי הרבה יותר מורכב. בין המסכים הנוספים שיש להראות לבנק, נמצא למשל היתרי בנייה, חוזה פיתוח, תכניות בנייה מאושרות, נתונים שונים על השטח בו הבית עומד להיבנות, וכדומה.

משכנתא לבנייה עצמית

אולי יעניין אותך גם