פגיעה מינית בקטינים – מה העונש ועד מתי ניתן לתבוע?

החוק בישראל מתייחס בחומרה לכל סוג של פגיעה מינית בילדים והוא מאפשר הגשת תביעה עד גיל 35 לפחות.

במאמר הבא נסביר כיצד מגדירים עבירות כאלה, מה העונש עליהן ועם מי כדאי להתייעץ בכל מקרה של דילמה או התלבטות

פגיעה מינית בילדים עלולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות. קודם כל, רוב מקרי הפגיעה המינית הם תוצאה של פדופיליה, שמוגדרת כמחלת נפש שבאה לידי ביטוי במשיכה מינית לילדים. שנית, קיימים מקרי פגיעה מינית שנעשים מתוך מניעים אחרים. אבל למרות הבדלים בין הסיבות לפגיעות מיניות, המאפיין המשותף הוא שמדובר על קורבן שהוא חסר ישע ולא מסוגל להגן על עצמו.

 

התייחסות של בתי המשפט

על רקע האמור לעיל ולפי המופיע בספרות המקצועית, כמו למשל כאן https://www.dw-law.co.il/פגיעה-מינית-בילדים, ניתן להבין מדוע בתי המשפט מתייחסים בחומרה למקרים של פגיעה מינית בקטינים. ספציפית יותר, האופן שבו בוחר בית המשפט להתמודד עם מקרים של פגיעה מינית בקטינים מבוסס על חוק העונשין.

לפי חוק העונשין, יש מספר עבירות מין שההבדל ביניהן בא לידי ביטוי בחומרה: החל מאונס, דרך מעשה סדום ועד מעשה מגונה או מעשים אחרים. אם מדובר בקטינים, החוק מביא בחשבון שלמבוגרים יש עליהם כוח עודף ולכן אפילו הסכמה של קטין היא חסרת משמעות. חוץ מזה, ביטוי אחר להתייחסות החמורה של בתי המשפט לכל מקרה של פגיעה מינית בקטינים ניתן לראות במשך ההתיישנות ובעוצמת הענישה.

 

התיישנות ארוכה והגשת תביעות אזרחיות עד גיל 35

המחוקק מכיר במנגנוני ההגנה שדוחקים את החוויה אל מחוץ לתחום הזיכרון המיידי של קטינים וילדים שעברו פגיעות. כפועל יוצא מכך, נקבע בחוק שניתן יהיה להגיש תביעות אזרחיות בגין תקיפה מינית בקטינים עד גיל 35.

למרות שיש מגבלות ומורכבות סביב העניין הזה של התיישנות, עצם ההכרה בכך שניתן להגיש תביעה אזרחית עד גיל כל כך מאוחר מעידה על המשמעות שמייחס החוק לפגיעות מיניות בכלל ולפגיעות בקטינים בפרט.

 

איך מגישים תביעה אזרחית או פלילית?

העונש בגין פגיעה מינית בקטינים יכול להגיע עד שנות מאסר רבות כי מדובר על עבירה פלילית. אפילו אם מצמצמים את העונש תחת המטריה של עבירה אזרחית, אפשר יהיה להטיל פיצוי כספי משמעותי על הפוגע ולדרוש ממנו לפצות את הנפגע על עוגמת הנפש ועל הנזק הבריאותי, הפסיכולוגי, הנפשי וכן הלאה.

התנאי הכי חשוב להגשת תביעה אזרחית או פלילית באופן שעולה בקנה אחד עם לשון החוק הוא להתייעץ עם בעלי מקצוע מתחום המשפטים ועריכת הדין. כאשר מערבים מוקדם עורך דין שיש לו התמחות ספציפית בנושא הרגיש הזה, מקבלים שירות במסלולי תביעה שונים. כמו כן, כדאי לתת עדיפות לעורך דין שמייצג רק את הנפגעים ולא את הפוגעים.

 

איש קורא

אולי יעניין אותך גם

עורך דין
עריכת דין
הוטרדתם מינית – מה עושים?

הטרדה מינית היא תופעה נפוצה שפוגעת באלפי אנשים מדי שנה. אדם שחווה הטרדה מינית עשוי לחוש מבוכה, כעס, פחד וחרדה. זהו מצב קשה מנשוא שיכול

קרא עוד »
דיור מוגן
עריכת דין
כיצד ניתן לחסוך בדיור מוגן?

מגורים בדיור מוגן מציע שילוב ייחודי של עצמאות ותמיכה קהילתית ליחידים הנכנסים לגיל פרישה. עם זאת, ניהול ההוצאות למעשה הופך להיות חיוני כדי להבטיח יציבות

קרא עוד »
בוררות
עריכת דין
מתי ניתן לפנות לבורר?

תחום הבוררות הוא לא תחום חדש. כאשר צצות מחלוקות בתחומים מסוימים או סכסוכים שקשה לפתור אותם, ניתן לנסות להגיע אל הכרעה באמצעות הליך בוררות. המטרה

קרא עוד »